سبکشناسی شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی (مطالعة موردی؛ قصیدة نرگس)
نویسندگان
چکیده مقاله:
کمالالدین اسماعیل اصفهانی از شاعران توانای زبان فارسی در قرن هفتم هجری قمری است. دیوان کمال اسماعیل شامل ترکیب بندها، قصاید، غزلیات، قطعات و رباعیات اوست که معانی و مضامین توحید، نعت، موعظه، مرثیه، عشق، عرفان و مدح بزرگان عصر خود را در بر دارد. از ویژگیهای شعر کمال اسماعیل، استفاده از معانی ظریف و آرایههای ادبی فراوان و نو است که بدین سبب او را در تاریخ ادبیات فارسی به عنوان "خلاق المعانی" نامبردار کرده است. هدف از ارائه این مقاله بررسی سبکی یکی از قصاید کمال اسماعیل است با مطلع: «سزد که تاجور آید به بوستان نرگس که هست بر چمن باغ مرزبان نرگس» و کوششی جهت آشنایی بیشتر با ویژگیهای شعر اوست. روش مورد استفاده ما در سبکشناسی این قصیده بررسی ویژگیهای زبانی، ادبی و فکری اثر است. در نتیجهُ بررسی سبکی این قصیده، گذار از سبک خراسانی به عراقی به جهت روی کردهای زبانی و نوسان مضمونها و تصویرها، نشان داده خواهد شد.
منابع مشابه
مقایسه زندگی و شعر اخوان ثالث و صلاح عبدالصبور «مطالعة موردی؛ شعر زمستان و قصیدة أغنیة للشتاء»
مهدی اخوان ثالث شاعر پرآوازه ایرانی و صلاح عبدالصبور شاعر برجستة مصر، هریک با شیوة هنری خاص خود واقعیتهای اجتماعی را بازتاب داده و با اندوه و غربتی حزنآلود اعتراض خود را نسبت به جامعهای ابراز میدارند که مردمانش با حقایق اجتماعی بیگانه هستند و نسبت به جایگاه روشنفکران اصلاحطلب توجهی ندارند. در این جستار هدف این است که پس از بررسی مختصر زندگی و شعر هر یک از دو شاعر، با تکیهبر شرایط اجتماعی...
متن کاملردیف و نسبت آن با تصویرگری (پژوهشی در شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی)
ردیف از عناصر اصلی موسیقی شعر است. آنگونه که پیداست، نمیتوان ردیف را در حوزة علوم بلاغی دانست و آن را به عنوان یکی از عوامل تصویرساز مطالعه کرد، اما دقت در دیوان شاعران قرن ششم و هفتم نشان میدهد که ردیف، به ویژه ردیف غیرفعلی، در آفرینش صور خیال از راه هدایت ذهن شاعر به لایههای معینی از تصاویر، نقش کلیدی دارد. خاقانی، ابوالفرج رونی و کمالالدین اسماعیل اصفهانی بیش از دیگران به گسترش حوزة تصا...
متن کاملردیف و نسبت آن با تصویرگری (پژوهشی در شعر کمال الدین اسماعیل اصفهانی)
ردیف از عناصر اصلی موسیقی شعر است. آن گونه که پیداست، نمی توان ردیف را در حوزة علوم بلاغی دانست و آن را به عنوان یکی از عوامل تصویرساز مطالعه کرد، اما دقت در دیوان شاعران قرن ششم و هفتم نشان می دهد که ردیف، به ویژه ردیف غیرفعلی، در آفرینش صور خیال از راه هدایت ذهن شاعر به لایه های معینی از تصاویر، نقش کلیدی دارد. خاقانی، ابوالفرج رونی و کمال الدین اسماعیل اصفهانی بیش از دیگران به گسترش حوزة تصا...
متن کاملضرورت تصحیح دوبارة دیوان غیاث و سبکشناسی شعر او
غیاثالدین علی یزدی، متخلص به غیاث، شاعر و نقاش مشهور سدههای دهم و یازدهم هجری است که به سبب طراحی بر روی پارچههای زربفت به نقشبند معروف بود. غیاث افزونبر مهارت در هنر نقشبندی، در شاعری نیز توانا بود. دیوان او شامل مثنوی، قصیده، قطعه، رباعی، غزل است که تاکنون فقط یکبار به اهتمام حسین مسرّت در سال 1393 تصحیح و منتشر شده است. این جستار با بررسی این چاپ، ضعفها و نارساییهای آن را در چند بخش نش...
متن کاملسبکشناسی شعر شیخ رضا طالبانی در مدح امام حسین(ع)
شیخ رضا طالبانی از شاعران برجسته و پرآوازة کلاسیک کُرد است که سرودههای فراوانی به زبانهای فارسی، عربی و ترکی نیز دارد. بارزترین درونمایة شعر او هجو است، با این حال به میدان هر فنی از شاعری که گام نهاده، به مثابة یک شهسوار ظاهر گشته است. شعر او به هر یک از این زبانها که بوده باشد، خللی در سطح سرودهها و انشایش وارد نگشته است. طالبانی در ضمنِ چندین شعر که در مدح پیغامبر(ص) و اهلبیت ...
متن کاملسبک شناسی اشعار کمالالدین اسماعیل اصفهانی
شناخت زوایای پنهان آثار هنری خصوصا دیوانهای شعری از طریق مطالعه در چگونگی شکلگیری آنها امکانپذیر است. بررسی و تحلیل سبکشناختی شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی ضمن اینکه شگردهای هنری، زبانی و پیامهای فکری این شاعر فحل را آشکار میکند، میتواند به کشف بخشی از حقایق مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران منجر شود. در این تحقیق به مطالعه امتیازات سبکی شعر کمالالدین اسماعیل اصفهانی توجه شده و مسائل زبان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 20
صفحات 11- 30
تاریخ انتشار 2015-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023